Animalia vaatii kodinpuhdistusaineiden eläinkoekieltoa Euroopan laajuisella kampanjalla

Animalia ja sen koe-eläinten suojelun kattojärjestö ECEAE (The European Coalition to End Animal Experiments) aloittavat yhdessä muiden jäsenjärjestöjen kanssa Euroopan laajuisen Clean Up Cruelty -kampanjan kodinpuhdistusaineiden eläinkokeita vastaan. Suomessa kampanjasta ja siihen liittyvästä vetoomuksesta vastaa Animalia.

Kampanjan tavoitteena on saada kodinpuhdistusaineiden eläinkokeet EU:n poliittiselle agendalle sekä kerätä kiellolle tukea europarlamentaarikoilta, asiaan liittyvältä komissaarilta ja jäsenmailta.

Vuonna 2013 ECEAE ja sen jäsenjärjestöt, Animalia mukaan lukien, saivat aikaan kosmetiikan eläinkoekiellon EU:ssa. Nyt kielto halutaan saada eläinkokeille, joilla testataan kodinpuhdistusaineita.

“Kampanjamme kosmetiikan eläinkokeiden kieltämiseksi EU:ssa oli menestys, ja nyt tavoitteenamme on saada sama kielto kodinpuhdistusaineille. Tuhannet kanit, marsut, hamsterit, rotat ja hiiret kärsivät kokeissa, joilla testataan esimerkiksi pesuaineita, lattiavahoja ja ilmanraikastimia. Euroopan pitää näyttää esimerkkiä muulle maailmalle ja kieltää julmat kokeet. Keräämme myös nimiä Euroopan laajuisen vetoomukseen eläinkokeiden kieltämiseksi”, sanoo Animalian puheenjohtaja Sami Säynevirta.

Euroopassa saa edelleen tehdä eläinkokeita kodinkemikaalien kehitystyössä ja testauksessa, vaikka myös eläinkokeettomia menetelmiä on olemassa. Eläinkokeilla testattaviin tuotteisiin kuuluvat esimerkiksi pyykinpesuaineet, huonekaluvahat ja kylpyhuoneen puhdistusaineet. Testeissä eläimille saatetaan pakkosyöttää testattavaa ainetta huomattavia määriä tai ne voidaan altistaa myrkyllisille kemikaaleille. Kokeet voivat aiheuttaa oksentelua, kohtauksia, sisäistä verenvuotoa ja erilaisia elinvammoja. Vaikka koe ei olisi kuolettava, eläimet yleensä tapetaan testin jälkeen.

Moni kodinpuhdistusaineita valmistavista yrityksistä on jo vastannut kuluttajien huoleen aiheesta. Yhä useampi tuotemerkki kuuluu Humane Cosmetics -standardiin (HCS), joka takaa, ettei myytävän tuotteen valmistuksen missään vaiheessa ole käytetty eläinkokeita. Standardiin kuuluvat valmistajat ja tuotteet tunnistaa Leaping Bunny -pupumerkistä.

“Kotimaisia kodin puhdistusaineita valmistavia yrityksiä listalla on valitettavan vähän, mutta toivomme, että kampanjamme saa muutkin nyt heräämään aiheeseen. Muualla maailmassa tuotemerkkejä on jo useita, ja monia niistä myydään myös Suomessa. Turvallisia ja hyvälaatuisia kodinpuhdistustuotteita on mahdollista tuottaa ja myydä ilman, että aiheutetaan kipua ja tuskaa eläimille”, Säynevirta kertoo.

Kampanjaa tukevat myös monet tunnetut eläinkokeettomia kodinpuhdistustuotteita valmistavat ja myyvät tuotemerkit, kuten Ecover, Marks & Spencer ja Method.

Lisätiedot:
Kampanjan nettisivu.

Suomessa kansainvälistä listaa eläinkokeettomista kosmetiikoista ja kodinpuhdistusaineista ylläpitää Animalia.